Βασικές Γνώσεις

Διατροφή και Γονιμότητα


Διατροφή της γυναίκας σε υπογονιμότητα

Ακόρεστα λιπαρά οξέα
Είναι σημαντικά για την ανάπτυξη νέων δομών κυττάρων

Τροφές: ελαιόλαδο, ψάρια

Διατροφή πλούσια σε φυτικές ίνες
Μειώνει τα επίπεδα των τοξικών μετάλλων στο σώμα (π.χ. μόλυβδος)

Τροφές: Φρούτα, λαχανικά, μαρούλι, σιτάρι ολικής αλέσεως

Σύνθετοι Υδατάνθρακες
Παρέχουν πολύτιμα θρεπτικά συστατικά, διατηρούν σταθερά τα επίπεδα της ινσουλίνης.

Τροφές: Λαχανικά, σαλάτες, φρούτα, σιτάρι ολικής αλέσεως

Απλοί υδατάνθρακες
Περιέχουν ελάχιστα θρεπτικά συστατικά, αλλά μπορούν να αυξήσουν τα επίπεδα της ινσουλίνης. Αυτό μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη γονιμότητα

Τροφές: Αλεύρι, ζάχαρη.

Πρωτεΐνες υψηλής ποιότητας
Είναι σημαντικές για τη δομή των κυττάρων.

Τροφές: Όσπρια, σόγια και τα προϊόντα ζωικής προέλευσης π.χ. άπαχο κρέας, ψάρι και γαλακτοκομικά προϊόντα.

Ψευδάργυρος
Επηρεάζει θετικά τη γονιμότητα των γυναικών. Ανεπαρκή επίπεδα ψευδαργύρου αυξάνουν τον κίνδυνο αποβολής.

Τροφές: Κρέας, ψάρι, γάλα, αυγά, δημητριακά ολικής αλέσεως

Φολικό οξύ
Η ανεπάρκεια φολικού οξέος αυξάνει τη πιθανότητα αποβολών. Επίσης πρέπει να αναφερθεί ότι συχνά προκαλεί δυσπλασίες του κεντρικού νευρικού συστήματος. Δεδομένου ότι το έμβρυο χρειάζεται φολικό οξύ σε πρώιμο στάδιο ανάπτυξής του, ενδείκνυται η χορήγηση φολικού οξέος πριν από την έναρξη της θεραπείας.

Τροφές: Φυλλώδη λαχανικά, σαλάτες, δημητριακά ολικής αλέσεως, φρούτα, ντομάτες, κρόκος αυγού

Σίδηρος
Σημαντικός για το σχηματισμό της αιμοσφαιρίνης του αίματος και τη μεταφορά οξυγόνου.
Τροφές: Κρέας, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, δημητριακά, ξηροί καρποί

Διατροφή του άνδρα σε υπογονιμότητα


Βιταμίνη Ε
Αντιοξειδωτικό ένζυμο, σημαντικό για το ανοσοποιητικό σύστημα με θετική επίδραση στην κινητικότητα του σπέρματος.

Τροφές: κυρίως τα φυτικά τρόφιμα, ψυχρής πίεσης φυτικά έλαια, ξηρούς καρπούς και σπόρους.

Φολικό οξύ
Σύμπλεγμα της βιταμίνης Β, σημαντικό για τη κυτταρική ανάπτυξη και διαφοροποίησή τους με θετική επίδραση στο σπέρμα.

Τροφές: Πατάτες, γαλακτοκομικά προϊόντα, πορτοκάλια, σταφύλια, φράουλες, κεράσια, ρύζι, όσπρια και κρέας

Ψευδάργυρος
Ιχνοστοιχείο με θετική επίδραση στην καταμέτρηση και κινητικότητα των σπερματοζωαρίων. Ακόμη και μια βραχυπρόθεσμη έλλειψη ψευδάργυρου μπορεί να μειώσει τον όγκο του σπέρματος και τα επίπεδα τεστοστερόνης.

Τροφές: Κρέας, ψάρι, γάλα, αυγά, δημητριακά ολικής αλέσεως

Σελήνιο
Ιχνοστοιχείο, ένα συστατικό των ενζύμων του σπέρματος.

Τροφές: δημητριακά ολικής αλέσεως, το κρέας με μέτρο, βιταμίνη Α, C, αυξάνει τη βιοδιαθεσιμότητα της Ε σεληνίου

Χαλκός
Ιχνοστοιχείο, συστατικό των ενζύμων του σπέρματος

Τροφές: Συκώτι, ξηροί καρποί, δημητριακά ολικής αλέσεως, όσπρια

L- αργινίνη
Αμινοξύ, στηρίζει τα σκάφη, θετική επίδραση στην κινητικότητα του σπέρματος

Τροφές: σχεδόν όλα τα πρωτεϊνικά τρόφιμα, φιστίκια, φουντούκια, φύτρο σιταριού, σόγια, το ψάρι, το κρέας

Συνένζυμο Q10
Είναι ένα από τα πιο ισχυρά αντιοξειδωτικά επίσης σταθεροποιεί τις μεμβράνες των κυττάρων με η θετική επίδραση στην κινητικότητα του σπέρματος.

Τροφές: συκώτι, τα λιπαρά ψάρια (σαρδέλες, το σκουμπρί, κ.ά.), ξηρούς καρπούς, αποξηραμένα φρούτα, σουσάμι, ηλιόσποροι, φυτικά έλαια, λάχανο, κρεμμύδι, πατάτες, σπανάκι, λαχανάκια Βρυξελλών και το μπρόκολο.

Ωστόστο το μαγείρεμα των ελαίων μπορεί να καταστρέψει το συνένζυμο.

L-καρνιτίνη
Η βιταμίνη αυτή έχει ένα βασικό ρόλο στην καύση του λίπους, σημαντική για τη σωματική απόδοση και αποκατάσταση με θετική επίδραση στην κινητικότητα του σπέρματος

Τροφές: σε μεγάλες ποσότητες στο κόκκινο κρέας